Minulla on stressiin viha-rakkaussuhde. Olen sairastunut, kuntoutunut ja joudun elämään veitsenterällä jatkuvasti. Minun on tarkkailtava stressitasoani, jotta tiedän missä kunnossa olen. Jos stressi nousee, on minun lisättävä palauttavia ja voimaannuttavia asioita elämääni. Olen oppinut tunnistamaan milloin stressiä on liikaa ja olen oppinut mitkä keinot toimivat parhaiten taistelussa liiallista stressiä vastaan.

Avaimeni hyvään stressinhallintaan ovat itsetuntemus, sopeutuminen tilanteeseen ja muutoksen hyväksyntä. Kun tunnen itseni tunnistan milloin pitää hiljentää vauhtia. Tiedän myös mikä toimii ja osaan ottaa oikean työkalun käyttöön oikeassa tilanteessa. Joudun välillä hyväksymään sen, että tiputan pois kivoja asioita elämästäni.

Olen rakentanut itselleni elämän joka sopii minulle. Olen testannut erilaisia toimintatapoja ja valinnut ne jotka toimivat. Uskon, että pienin askelin ja ottamalla yhden asian kerralla, voi jokainen ottaa haltuun myös oman elämänsä stressitekijät.

 

Tämä on luentolyhennelmä joka on ilmestynyt vuoden 2014 Mielenterveysmessujen luentolyhennelmäkirjasessa. Pidin messuilla kokemuspuheenvuoron stressiä käsittelevässä seminaarissa.