Babysteps Joulukalenteri 3. Luukku: Tiedosta koska olet stressaantunut

2015-04-18 16.39.17-8

Jos ja kun haluamme vähentää haitallista stressiä elämässämme, on tärkeää ensin tunnistaa koska olemme stressaantuneita. Monet hyvinkin stressaantuneet ihmiset eivät koe olevansa sitä. Kuulen usein kuinka ihmiset kertovat että tämä ei kosketa heitä. Silti samat ihmiset kertovat nukkuvansa huonosti, eivät jaksa huolehtia terveydestään ja ovat jatkuvasti pienessä flunssassa. Ei nämä sinällään tarkoita että ihminen on stressaantunut, mutta ne voivat olla merkkejä että olisi aika ottaa tehokäyttöön omat stressinhallintakeinonsa.

Useimmilla meistä univaikeudet ovat hyvä merkki stressistä. Toisten kohdalla tämä tarkoittaa että illalla ei saa unta ja toiset taas heräävät aamuyöstä saamatta uudelleen unta. Syitä unettomuuteen voi tietenkin olla monia, kuten muihinkin stressin oireisiin ja siksi onkin tärkeää oppia tuntemaan omat oireilunsa. Yleisesti ottaen voi sanoa että kun käytöksemme poikkeaa normaalista, tämä voi olla merkki haitallisesta stressistä. Tarkkailemalla itseämme ja sitä mitkä piirteet korostuu kun stressitaso nousee, opimme myös tunnistamaan koska on aika tehdä jotain asialle.

Minä olen oppinut tunnistamaan tiettyjä piirteitä jotka korostuvat ollessani stressaantunut. Olen esimerkiksi ärtynyt kaikelle ja kaikille, hermostun helpommin liikenteessä ja vetäydyn sosiaalisista tilanteista. Olen myös oppinut erottamana stressin oireet tavallisesta väsymyksestä. Väsyneenä unohtelen asioita, mutta se ei vielä minun kohdalla tarkoita että olen stressaantunut.

Stressitasoaan voi testata erilaisilla testeillä. Esimerkiksi täällä löydät yhden testin jota voi käyttää. On kuitenkin tärkeä huomioida että nämä testit ovat vain suuntaa näyttäviä ja mikäli epäilet kärsiväsi haitallisesta stressistä on syytä kääntyä lääkärin puoleen.

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

Kategoriat Inspiraatiota

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.