01. January 2016 · Comments Off · Categories: Kotona, Maalla, Minä, Sisustusta

Koti on aina ollut minulle tärkeä. Olen halunnut että kotini on myös viihtyisä ja että minulla (ja muilla) on hyvä olla kotonani. Viime vuosina olen kuitenkin laiminlyönyt kodin viihtyvyyttä enkä ole kiinittänyt huomiota sen suuremmin siihen miltä siellä näyttää. Välillä kotimme on ollut kaaoksen vallassa ja joskus olen hävennyt suuresti kun joku on vahingossa nähnyt sen kaaoksen. Kun sairastin niin päätin keskittä energiani ja vähäiset voimavarani oman voinnin ylläpitämiseen, enkä niinkään kodin siisteyden ja viihtvyyden ylläpitämiseen. (Totuuden nimissä olen jollain tavoin yrittänyt pitää kodin jos nyt ei siistinä, niin ainakin kohtuullisessa kunnossa, joten ei tämä ehkä ole sen kummempi sikolätti ollut kun keskivertokoti, mutta minulle tämä on ollut iso asia ja iso askel. Ja onhan miehenikin osallistunut kotitöihin, enkä tietenkään itse ole ollut vastuussa kodin siisteydestä.)

koti5

Viime aikoina olen suureksi ilokseni alkanut taas kiinnittää huomiota myös viihtyvyyteen ja siihen miltä täällä näyttää. Tämä kaikki kiteytyy mattoon. Ostin ison, ihanan, petroolinsinisen maton ja rakastuin siihen täysin. Läheiset nauroivat kun kerroin kuinka työpäivän aikana ikävöin tuota mattoa ja olen iloisena tepastellut paljain varpain matolla nauttien sen pehmeydestä. Minulle tuo matto merkitsi paljon enemmän kun pelkkä mattoa. Tuntui että olen löytänyt kauan piilossa olleen osan itseäni.

koti6

Vaikka tämä on oikeastaan aika vähäpätöinen asia, niin uskon silti että kodin siisteyden ja viihtyvyyden merkitys on suuri monelle muullekin kun pelkästään minulle. Minä olen joka tapauksessa iloinen siitä että olen taas niin hyvässä kunnossa että jaksan ja viitsin kiinnittää huomiota sisustamiseen ja muuhun ihanaan hömppään. Tätä kirjoitan tunnelmallisessa kynttilän valossa, takkatulen loimussa, tuhiseva koira varpaitani lämmittämässä. Ja oikeastaan tässä ja nyt on todella hyvä olla!

Koti1

24. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

24

Tämän joulukalenterin viimeisessä luukussa haluan muistuttaa sinua siitä että stressinhallinta ei saa aiheuttaa sinulle lisää stressiä. Ole armollinen itseäsi kohtaan ja opi hyväksymään sen että aina ei voi onnistua kaikessa, ei edes stressinhallinnassa.

Haluan kiittää kaikkia lukijoita ja kaikkia joilta olen saanut palautetta. Olen iloinen huomattuani että kirjoituksista on ollut hyötyä, joskin toivon että oppisimme elämään stressittömämpää elämää ja näin ollen nämä kirjoituksetkin olisivat turhia. Mutta sitä odotellessa jatketaan harjoituksia. Babysteps-blogissa ilmestyy aina satunnaisesti myös stressinhallintaan liittyviä kirjoituksia muun sekalaisen kirjoittelun lomassa.

Nautinnollista ja rentouttavaa joulun aikaa

Olkoon joulusi juuri sellainen kun haluat! 

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

23. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

23

Vaikka teen työtä estääkseni itseäni stressaantumasta lähestyvän joulun vuoksi huomaan että tekeminen lisääntyy ja oma aika jää vähemmälle. Tämä nyt lienee aika luonnollista. Vaikka kuinka yritän ennakoida jää aina tietyt asiat viime tippaan. Niin tälläkin kertaa.

Toisaalta olen itse tehnyt valintoja jotka aiheuttavat kiireen tunnun joulun lähestyessä ja uskon että tämä on osittain ihan tarkoituksellista. Olen, kuten monet muut, tehokkaimmillani kun on pieni stressi päällä. En oikeen saa aikaiseksi jos ei ole pakko. Jotenkin nautin siitä kun on pieni paine päällä ja huomaan että selviän.

Tänä vuonna olen sattuneesta syystä pohtinut stressiä aika paljon näin joulun alla. Olen osanut tietoisesti rauhoittaa itseni tilanteissa joissa olisin ehkä ärsyyntynyt tai hermostunut normaalisti. Vaikka nyt on paljon tekemistä viimeisinä päivinä, olin silti sunnuntaina koko illan viettämässä leppoisaa iltaa hyvässä seurassa. Enkä koe olevani haitallisella tavalla stressaantunut. Osaan pysähtyä ja nauttia siitä että saan aikaan tai ihan vaan hiljentyä hetkeksi keräämään voimia.

Koen että juuri tuo tietoisuus on auttanut ja auttaa eliminoimaan sen haitallisen stressin ja pitämään stressitason tuottavana. Tämä vie meidät takaisin tämän joulukalenterin ensimmäiseen luukkuun jossa kirjoitin että avaimet hyvään stressinhallintaan ovat itsetuntemus, sopeutuminen tilanteeseen ja muutoksen hyväksyntä”. Tunnen itseni ja tiedostan että tässä vaiheessa stressaannun. Osaan kuitenkin sopeutua tilanteeseen ja pidän siten stressitason siedettävänä. Tässä tapauksessa voisi sanoa pikemmin että hyväksyn tilanteen enkä niinkään muutosta. Joka tapauksessa koen että nyt on stressi hallinnassa!

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

22. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

22

Monet hienot hetket menee pilalle, tai jää täysin huomaamatta, koska emme ole läsnä hetkessä. Fyysisesti olemme kyllä paikalla, mutta ajatukset on jossain ihan muualla. Monet meistä viettävät paljon aikaa joko menneessä tai tulevassa.

On toki tärkeää muistaa ja ottaa oppia menneestä ja suunnitella tulevaisuutta, mutta silti on vähintäänkin yhtä tärkeää muistaa myös elää elämäänsä ja se elämä on tässä ja nyt. Ajattelen että hetkessä eläminen, silloin kun se on mahdollista, on aika levollista. Saa keskittyä vaan olemaan läsnä eikä tarvitse murehtia menneitä tai tulevia.

Ihan stressinhallinnallisesti on myös hyvä irtautua kaikesta stressiä aiheuttavasta ja vaan keskittyä olemaan läsnä hetkessä. Suosittelen kaikkia löytämään omassa elämässään niitä tilanteita jolloin unohtaa kaiken muun paitsi sen jota on juuri sillä hetkellä tekemässä.

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

21. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

21

Olen taas viime päivinä havainnoinut kuinka moni sanoo potevansa huonoa omatuntoa jostain asiasta (useimmiten täysin turhaan näin ulkopuolisen mielestä). Meillä saattaa olla joku kuva siitä mitä pitäisi saavuttaa tai miten pitäisi toimia jossain tilanteessa ja sitten kun emme pystykään siihen niin ruoskimme itseämme.

Olisiko aiheellista pysähtyä joskus tällaisessa tilanteessa kuuntelemaan omaa sisäistä puhettaan. Mitä sitä oikeen puhuu itselleen? Sanoisitko samalla tavalla ystävälle? Uskallan väittää että olemme itseämme kohtaan paljon ankarampia kun muita kohtaan. Sen sijaan että sättii itseään siitä kun ei saavuta sitä täydellistä (onko sellaista edes olemassa) voisi pohtia mitä sanoisi samassa tilanteessa olevalle ystävälle ja kääntää oman sisäisen puheensa kannustavaksi.

On täysin luonnollista että aina ei voi onnistua kaikessa, on täysin ok tyytyä vähempään ja on täysin ok välillä jopa jättää yrittämättä. Tsemppaa itseäsi lannistamisen sijaan ja opi tunnistamaan koska on hyvä tyytyä vähempään. Tätä minä harjoittelen ja aina välillä jopa onnistun!

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

20. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

20

Positiivisessa psykologiassa eräs avain tyytyväisyyteen ja onnellisuuteen on kiitollisuus. Tutkimusten mukaan ihmiset jotka pitävät kiitollisuuspäiväkirjaa ovat onnellisempia, elämäänsä tyytyväisempiä ja jopa terveempiä kun vertailuryhmät.

Ideana on että kirjaat joka päivä kolme asiaa josta olet sinä päivänä erityisen kiitollinen. Meillä jokaisella on varmasti useita asioita ihan tavallisenakin päivänä josta voimme olla kiitollisia. Kun kirjaamme näitä päivittäin opimme havannoimaan niitä arjen kultahippuja ihan eri tavalla ja tyytyväisyys kasvaa sen myötä.

Toisina päivinä voi olla vaikea löytää niitä kiitollisuuden aiheita, mutta silloin tarvitsemme niitä kaikista eniten. Jokaisessa päivässä on jotain hyvää. Joskus pitää vaan kaivaa hieman syvemmältä. Tai sitten luemme päiväkirjasta niitä aiempina päivinä kirjaamiamme kiitollisuuden aiheita. Minä olen ihan konkreettisesti nostanut itseni aika syvästä suosta juuri selaamalla läpi niitä päivän plussia. Joten olen ihan vakuuttunut siitä että tämä juttu toimii vaikka tämä saattaa kuulostaa ihan hömppäjutulta! :)

Minun kiitollisuuden aiheet tänään:

- Ensimmäinen lomapäivä! (blogin kirjoittaminen ei tunnu työltä)
- Sain ostettua viimeiset joululahjat
- Osasin hoitaa pienen auto-aiheisen kriisin ihan itse (naapurien ja miehen neuvojen perusteella, mutta silti, tein työn ihan itse)

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

19. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

19

Yksi erityisen tärkeä syy siihen että olen nykyään pääsääntöisesti hyvin onnellinen ja tyytyväinen elämääni on että muistan oman kehitykseni. Tiedostan minkälaisen matkan olen kulkenut ja montako pientä askelta olen kulkenut päästäkseni siihen pisteeseen missä olen tänä päivänä. Matka ei ole ollut helppo eikä aina kovinkaan hauska. Se on ollut pitkä ja olen kehittynyt aivan huimasti sen aikana.

Minun lähtötilanteeni oli että olin täyttämässä 30. Minusta tuntui että jos en tee jotain muutoksia elämääni herään yhtenä päivänä vanhainkodissa ja ihmettelen että minne elämäni on kadonnut. Huomaan että olen tuhlannut elämäni ja nyt on myöhäistä. Tämä oivallus havahdutti minut ja siitä alkoi pitkä ja raskas matka.

Nyt noin kymmenen vuotta myöhemmin elän elämää josta en osanut edes uneksia silloin. Minulla oli epämääräisiä haaveita, mutta en oikeastaan edes tiennyt mitä haluan. En myöskään tiennyt kuka minä olen. Tiesin vaan että haluan jotain muuta.

Nyt tiedän olevani matkalla siihen suuntaan johon itse haluan mennä. Minä päätän itse mitä minä haluan ja osaan myös nauttia matkasta. Iloitsen joka päivä pienistä asioista ja katson lähes päivittäin peruutuspeiliin nähdäkseni oman edistykseni.

Miksi tämä teksti on stressinhallintaa käsittelevässä joulukalenterissa? Ensinnäkin oletko sinä matkalla johonkin? Jos olet, oletko tyytyväinen siihen mihin olet matkalla? Ja toiseksi kun sinulla on suunta, muistuta itseäsi säännöllisesti siitä miten olet kehittynyt. Muista olla kiitollinen siitä matkasta jonka olet jo kulkenut.

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

18. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

18

Monet meistä elävät aktiivista elämää ja uusia kokemuksia kertyy jatkuvalla syötöllä. Tietoa on saatavailla äärettömästi ja tiedonkulku on nopeaa. Täytymme pikkuhiljaa (tai nopeasti) eri suunnista tulevalla informaatiolla ja kokemuksilla. Aivan kuten tietokone, tai ihan vaan perinteinen komero, myös me tarvitsemme joskus siivousta, lajittelua ja tyhjennystä.

Minulle tämä syksy on ollut täynnä huikeita kokemuksia. Tuntuu että olen saanut uusia vaikutteita ihan joka suunnalta enkä ole oikeen ehtinyt prosessoida kaikkea tapahtunutta. Minulla tämä ilmenee väsymyksenä ja muisti ei oikeen pelaa normaalisti. Nyt on aika tehdä suursiivous ja lajitella pois kaiken turhan.

Suursiivous tarkoittaa ainakin minun kohdalla kunnon lomaa. Aikaa vaan olla ilman mitään pakkoja. Aikaa olla läheisten kanssa. Aikaa tehdä asioita jotka tuntuvat hyvältä.

Olisi kuitenkin hyvä muistaa myös se normaali viikkosiivous niin suursiivouskin on helpompi toteuttaa. Joten yritä mahduttaa arkeen niitä hetkiä jolloin saat purkaa ja prosessoida arjen tapahtumia. Erinomaisia purkautumiskeinoja on mm. ystävän kanssa juttelu, lepo, pasianssin tms pelaaminen, koiran rapsuttaminen, metsälenkki, maiseman vaihdos, harrastukset, hyvä elokuva…. Mitkä ovat sinun parhaita purkautumiskeinosi?

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

17. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

17

Olen ollut päätoimisessa palkkatyössä viimeksi huhtikussa 2009. Silloin jäin ensin sairauslomalle ja kypsyteltyäni asiaa muutaman kuukauden sanoin itseni irti elokuussa 2009. Sen jälkeen olen toipunut, kuntoutunut, työkokeillut, toiminut freelancerina, perustanut yrityksen ja tehnyt sivutoimisesti palkkatöitä. En edes muista koska olisin viimeksi ollut täysin lomalla. On minulla ollut toimeettomia ja työssä ollessani rauhallisempia kausia, mutta täysin en ole lomaillut pitkään aikaan. Nyt aion pitää pari viikkoa oikeaa lomaa! Siksi ajauduin pohtimaan mitä meissä tapahtuu kun loma häämöttää kulman takana.

Oman kokemukseni mukaan loman lähestyessä jaksaminen vähenee. Pää on aivan tyhjä ja ajatus ei kulje. Väsymys on valtaisa ja tuntuu että ei jaksaisi enää hetkeäkään. Toisilla iskee heti loman alkajaiseksi kova flunssa tai muu sairaus. Stressi purkautuu kehosta ja elimistö joka on ollut taistelutilassa alkaa pikkuhiljaa taas toimimaan normaalisti.

Parasta olisi jos voisi totuttautua lomaan vaiheittain. Vähentää työtä ja sopeutua alkavaan lomaan. Tosin harvoilla taitaa olla mahdollisuus tähän sillä ennen lomaa pitää saada kaikki rästityöt tehtyä ja työpöytä siivottua lomaa varten. Muistan ainakin itse entisestä elämästäni sen lomaa edeltavän paniikin kun tuntui että kaikki kaatuu päälle eikä millään ehdi saada kaikkea tehtyä.

Tällä kertaa olen onneksi saanut hidastaa tahtia jo parin viikon ajan. Aion nauttia täysin siemauksian lähestyvästä lomasta ja aion sallia itseni levätä. Toivottavasti myös muut saavat kiinni joulun kiireettömyydestä ja käyttävät mahdolliset tulevat lomapäivät myös palautumiseen.

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

16. December 2015 · Comments Off · Categories: Babysteps joulukalenteri

16

Tapaan työssäni paljon ihmisiä. Useat heistä kamppailevat terveytensä kanssa ja monet ovat kokeneet suuria menetyksiä. Heillä on usein astetta enemmän haasteita matkallaan kun “keskivertoihmisellä”.

Eräs henkilö jonka olen työni kautta tavannut on menettänyt enemmän kun useimmat. Hän on lähestulkoon vanki omassa kodissaan ja hänellä on muitakin elämää haittaavia rajotteita. Hän on haastavasta elämäntilanteestaan huolimatta hyvin valoisa persoona joka on opettanut minulle paljon.

Me kaikki kohtaamme murheita, vaikeuksia ja ongelmia. Toisille niitä kasaantuu enemmän kun muille, mutta tuskin kukaan meistä selviää kokonaan ilman vaikeuksia. Mielestäni ei voi läheteä (tässäkään) asiassa vertailemaan omaa tilannettaan toisen tilanteeseen. Asiat eivät aina ole sitä miltä ulospäin näyttää.

Kohtaamme siis kaikki vaikeuksia. Kun tällainen tilanne on päällä on täysin luonnollista että reagoimme siihen usein ns. negatiivisella tunteella. Tämä on enemmän kun sallittua ja se on jopa suotavaa. Se mihin minä haluan että kiinnittäisimme huomiota on siihen miten suhtaudumme asiaan rektion jälkeen.

Voimme jäädä vellomaan ongelmassamme ja kasvattaa sen niin suureksi että pikkuhiljaa se hallitsee meitä ihan täysin. Tai voimme tiedostaa ongelman, mutta emme anna sen vallata koko elämäämme. Tiedän kyllä että tämä ei ole helppoa, ja olen ollut masentunut, joten tiedän miltä tuntuu kun pimeys vie kaiken valon eikä toivoa ole. Mutta silti väitän että edes pienen pieni valonpilkahdus on mahdollinen on tilanne mikä tahansa.

Tänään minulla oli huono päivä. Tuntui että tekisi mieli vaan hautauta sohvan nurkkaan ja vetää peitto päälle. Oli kuitenkin muutama työasia hoidettavana joista yksi oli puhelu tämän alussa mainitsemani henkilön kanssa. Hänen elämänmyönteinen asenteensa tarttui minuun ja sain hoidettua kaiken mitä piti ja sen lisäksi sain tehtyä pari muuta kauan mieltä vaivannutta juttua. Myönteinen asenne voi tosiaan tehdä ihmeitä!

Uusintana Babysteps-blogin viime vuoden stressiä ja stressinhallintavinkkejä käsittelevä joulukalenteri.

%d bloggers like this: